Historijska gramatika ruskoga jezika 1

Nositelj kolegija:  dr. sc. Branka Barčot, izv. prof. 
Izvođač:  dr. sc. Lidija Milković, v. asist. 
ECTS  bodovi: 
Jezik:  ruski 
Trajanje:  jedan semestar (zimski, 5. semestar) 
Status kolegija: obavezni 
Oblik nastave: predavanja (2 sata tjedno) 
Uvjeti za upis kolegija: položen ispit iz kolegija Jezične vježbe iz ruskog jezika 4 
Cilj kolegija:  Poznavanje razvoja fonologije staroruskog jezika. Stjecanje vještina samostalnog primjenjivanja teorijskog znanja u analizi tekstova različitih povijesnih razdoblja te u objašnjenju pojedinih pojava u suvremenom ruskom jeziku. 
Korištene metode: Teorijsko izlaganje, samostalna analiza teksta uz naknadnu provjeru te grupna analiza primjera uz pomoć slajdova. 
 Sadržaj kolegija: 
1. tjedan: Osnovni pojmovi poredbenopovijesnog jezikoslovlja. Ciljevi i značaj proučavanja historijske gramatike. 
2. tjedan:  Pregled dijakronijskih promjena na fonološkoj, morfološkoj, sintaktičkoj i značenjskoj razini u povijesti slavenskih jezika. 
3. tjedan: Periodizacija povijesti ruskog jezika u kontekstu indoeuropskih, slavenskih i istočnoslavenskih jezika (do 15. stoljeća). 
4. tjedan:  Periodizacija povijesti ruskog jezika od 15. stoljeća do suvremenosti. 
5. tjedan: Diglosija. Odnos staroslavenskog i staroruskog jezika. 
6. tjedan: Osnovne razlike u fonološkom i morfološkom sustavu staroslavenskog i staroruskog. 
7. tjedan:  Prvi spomenici staroruske pismenosti. Temeljni žanrovi staroruske pismenosti. 
8. tjedan:  Postanak praslavenskog fonološkog sustava iz praindoeuropskog – samoglasnici. 
9. tjedan:  Postanak praslavenskog fonološkog sustava iz praindoeuropskog – samoglasnici. 
10. tjedan: Postanak praslavenskog fonološkog sustava iz praindoeuropskog – suglasnici. 
11. tjedan: Postanak praslavenskog fonološkog sustava iz praindoeuropskog – suglasnici. 
12. tjedan: 1., 2. i 3. palatalizacija u slavenskim jezicima. Zakon otvorenog sloga. 
13. tjedan: Postanak staroruskog fonološkog sustava iz praslavenskog. 
14. tjedan: Povijest reduciranih samoglasnika. Gubitak reduciranih glasova. 
15. tjedan: Posljedice gubitka reduciranih glasova na staroruski fonološki sustav. 
Literatura: 
Obavezna: Иванов, В. В. (1990). Историческая грамматика русского языка. Издание третье, переработанное и дополненное. Москва: Просвещение.
Горшков, К. В., Хабургаев, Г. А. (1981). Историческая грамматика русского языка: Учебное пособие для университетов. Москва: Высшая школа. 
Dopunska:  Борковский, В. И. (ред.) (1968). Сравнительно-исторический синтаксис восточнославянских языков: Члены предложения. Москва: Издательство «Наука».
Борковский, В. И., Кузнецов, П. С. (2006). Историческая грамматика русского языка. Издание 3-е, стереотипное. Москва: КомКнига.
Зализняк, А. А. (2004). Древненовгородский диалект. 2-е издание, переработанное с учетом материала находок 1995-2003 гг. Москва: Языки славянской культуры.
Супрун, А. Е., Молдован, А. Н. (2017). Старославянский и церковнославянский язык. В: Молдован, А. М., Скорвид, С. С., Кибрик, А. А., Рогова, Н. В., Якушкина, Е. И., Журавлев, А. Ф., Толстая, С. М. (ред.) Языки мира: Славянские языки (издание 2-е, исправленное и дополненное). Санкт-Петербург: Нестор-История, стр. 36-76. 
 Studentske obavezeRedovito pohađanje nastave, aktivno sudjelovanje u nastavi i pisanje domaćih zadaća (3). 
Način ocjenjivanja:  Pismeni i usmeni ispit.  
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kolegija: Anketa Filozofskog fakulteta i anketa Sveučilišta u Zagrebu.