| Nositelj kolegija: | dr. sc. Branka Barčot, izv. prof. | ||
| Izvođač: | dr. sc. Lidija Milković, v. asist. | ||
| ECTS bodovi: | 3 | ||
| Jezik: | ruski | ||
| Trajanje: | jedan semestar (zimski, 5. semestar) | ||
| Status kolegija: | obavezni | ||
| Oblik nastave: | predavanja (2 sata tjedno) | ||
| Uvjeti za upis kolegija: | položen ispit iz kolegija Jezične vježbe iz ruskog jezika 4 | ||
| Cilj kolegija: | Poznavanje razvoja fonologije staroruskog jezika. Stjecanje vještina samostalnog primjenjivanja teorijskog znanja u analizi tekstova različitih povijesnih razdoblja te u objašnjenju pojedinih pojava u suvremenom ruskom jeziku. | ||
| Korištene metode: | Teorijsko izlaganje, samostalna analiza teksta uz naknadnu provjeru te grupna analiza primjera uz pomoć slajdova. | ||
| Sadržaj kolegija: | |||
| 1. tjedan: | Osnovni pojmovi poredbenopovijesnog jezikoslovlja. Ciljevi i značaj proučavanja historijske gramatike. | ||
| 2. tjedan: | Pregled dijakronijskih promjena na fonološkoj, morfološkoj, sintaktičkoj i značenjskoj razini u povijesti slavenskih jezika. | ||
| 3. tjedan: | Periodizacija povijesti ruskog jezika u kontekstu indoeuropskih, slavenskih i istočnoslavenskih jezika (do 15. stoljeća). | ||
| 4. tjedan: | Periodizacija povijesti ruskog jezika od 15. stoljeća do suvremenosti. | ||
| 5. tjedan: | Diglosija. Odnos staroslavenskog i staroruskog jezika. | ||
| 6. tjedan: | Osnovne razlike u fonološkom i morfološkom sustavu staroslavenskog i staroruskog. | ||
| 7. tjedan: | Prvi spomenici staroruske pismenosti. Temeljni žanrovi staroruske pismenosti. | ||
| 8. tjedan: | Postanak praslavenskog fonološkog sustava iz praindoeuropskog – samoglasnici. | ||
| 9. tjedan: | Postanak praslavenskog fonološkog sustava iz praindoeuropskog – samoglasnici. | ||
| 10. tjedan: | Postanak praslavenskog fonološkog sustava iz praindoeuropskog – suglasnici. | ||
| 11. tjedan: | Postanak praslavenskog fonološkog sustava iz praindoeuropskog – suglasnici. | ||
| 12. tjedan: | 1., 2. i 3. palatalizacija u slavenskim jezicima. Zakon otvorenog sloga. | ||
| 13. tjedan: | Postanak staroruskog fonološkog sustava iz praslavenskog. | ||
| 14. tjedan: | Povijest reduciranih samoglasnika. Gubitak reduciranih glasova. | ||
| 15. tjedan: | Posljedice gubitka reduciranih glasova na staroruski fonološki sustav. | ||
| Literatura: | |
| Obavezna: | Иванов, В. В. (1990). Историческая грамматика русского языка. Издание третье, переработанное и дополненное. Москва: Просвещение. Горшков, К. В., Хабургаев, Г. А. (1981). Историческая грамматика русского языка: Учебное пособие для университетов. Москва: Высшая школа. |
| Dopunska: | Борковский, В. И. (ред.) (1968). Сравнительно-исторический синтаксис восточнославянских языков: Члены предложения. Москва: Издательство «Наука». Борковский, В. И., Кузнецов, П. С. (2006). Историческая грамматика русского языка. Издание 3-е, стереотипное. Москва: КомКнига. Зализняк, А. А. (2004). Древненовгородский диалект. 2-е издание, переработанное с учетом материала находок 1995-2003 гг. Москва: Языки славянской культуры. Супрун, А. Е., Молдован, А. Н. (2017). Старославянский и церковнославянский язык. В: Молдован, А. М., Скорвид, С. С., Кибрик, А. А., Рогова, Н. В., Якушкина, Е. И., Журавлев, А. Ф., Толстая, С. М. (ред.) Языки мира: Славянские языки (издание 2-е, исправленное и дополненное). Санкт-Петербург: Нестор-История, стр. 36-76. |
| Studentske obaveze: | Redovito pohađanje nastave, aktivno sudjelovanje u nastavi i pisanje domaćih zadaća (3). |
| Način ocjenjivanja: | Pismeni i usmeni ispit. |
| Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kolegija: | Anketa Filozofskog fakulteta i anketa Sveučilišta u Zagrebu. |
