| Nositelj kolegija: | dr. sc. Branka Barčot, izv. prof. | ||
| Izvođači: | dr. sc. Lidija Milković, v. asist. | ||
| ECTS bodovi: | 3 | ||
| Jezik: | ruski | ||
| Trajanje: | jedan semestar, 5. semestar | ||
| Status kolegija: | obavezni | ||
| Oblik nastave: | predavanje (1 sat tjedno) + vježbe (2 sata tjedno) | ||
| Uvjeti za upis kolegija: | položen ispit iz kolegija Jezične vježbe iz ruskog jezika 4 | ||
| Ciljevi kolegija: | Kolegij je obavezan svim studentima studija Ruskoga jezika i književnosti u 5. semestru. Cilj je kolegija svladavanje sintaktičke razine ruskoga jezika, razumijevanje odnosa među rečeničnim dijelovima kao i razumijevanje odnosa među rečenicama u tekstu. Ta su znanja i vještine neophodne za razumijevanje ruskih tekstova, ali isto tako i za pismenu i usmenu produkciju na ruskome jeziku. | ||
| Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: | Budući da sintaktička razina u hijerarhiji jezičnih razina zauzima najvišu poziciju zbog veze sintakse i komunikativne funkcije jezika, nakon usvajanja morfološke razine studenti svladavaju sintaksu sintagme, sintaksu odnosa među rečeničnim dijelovima kao i sintaksu odnosa među rečenicama unutar teksta. Osim za razumijevanje i osim za točnu i kvalitetnu pismenu i usmenu produkciju na ruskome jeziku, studentima su ta znanja jednako tako neophodna i za prevođenje s ruskoga i na ruski jezik. | ||
| Korištene metode: | Na predavanjima i na vježbama predviđa se interakcija nastavnika i studenata, a očekuje se i samostalna priprema studenata za nastavu, obavljanje praktičnih vježbi sukladno uputama nastavnika. Kreiran je kolegij u Sustavu za učenje na daljinu Omega te se u nastavi koriste sve pogodnosti koje navedeni sustav nudi. Pohađanje kolegija pretpostavlja samostalnu pripremu studenata za nastavu prema unaprijed zadanoj literaturi i nastavnim materijalima, a jednako tako i rješavanje praktičnih zadataka. | ||
| Sadržaj kolegija: | |||
| 1. tjedan: | (P) Definiranje sintakse kao zasebnog dijela gramatike. Kontrastivni pregled hrvatske i ruske sintaktičke terminologije. Aspekti proučavanja sintakse (formalni, semantički i funkcionalni). (V) Usporedba morfoloških i sintaktičkih jedinica. | ||
| 2. tjedan: | (P) Usporedba značenjskih, formalnih i funkcionalnih podjela vrsta riječi. (V) Podjela riječi po značenjskim, formalnim i funkcionalnim kriterijima. | ||
| 3. tjedan: | (P) Sintagma. (V) Određivanje granica sintagmi. | ||
| 4. tjedan: | (P) Sintaktička ovisnost i njena struktura. Testovi za razlikovanje zavisnih i nezavisnih sintaktičkih elemenata. (V) Zavisni i nezavisni spojevi riječi. | ||
| 5. tjedan: | (P) Sintaktički odnosi i sintaktičke veze. Vrste sintaktičkih odnosa. (V) Prepoznavanje vrsta sintaktičkih odnosa. | ||
| 6. tjedan: | (P) Sintaktički odnosi u sintagmi: sročnost. (V) Sročnost. | ||
| 7. tjedan: | (P) Sintaktički odnosi u sintagmi: rekcija. (V) Rekcija. | ||
| 8. tjedan: | (P) Sintaktički odnosi u sintagmi: pridruživanje. (V) Pridruživanje. | ||
| 9. tjedan: | (P) Rečenica i klauza. (V) Kolokvij I. | ||
| 10. tjedan: | (P) Pregled tradicionalnih i suvremenih pristupa rečeničnoj analizi (rečenični dijelovi i frazne kategorije). (V) Rečenica i klauza. | ||
| 11. tjedan: | (P) Predikativnost. Modalnost. Temporalnost. (V) Frazne kategorije. | ||
| 12. tjedan: | (P) Subjekt. (V) Analiza kategorija predikativnosti, modalnosti i temporalnosti na jezičnoj građi. | ||
| 13: tjedan: | (P) Nulti subjekt u nefinitnim klauzama. (V) Subjekt. | ||
| 14. tjedan: | (P) Predikat. (V) Predikat. | ||
| 15. tjedan: | (P) Subjektni i predikatni skupovi. Kolokvij II. | ||
| Obavezna literatura: | |
| Валгина, Н.С. (2003) Современный русский язык. Синтаксис. М.: Высшая школа. Гордеева, О.И., Гынгазова, Л.Г. (2011) Сборник упражнений по синтаксису современного русского языка. М.: Изд. «Флинта», Изд. «Наука». Пешковский, А.М. (1956) Русский синтаксис в научном освещении. Издание седьмое. М.: Изд. «Государственное учебно-педагогическое издательство Министерства Просвещения РСФСР». Тестелец, Я. Г. (2001). Введение в общий синтаксис. Москва: Издательство Российского государственного гуманитарного университета. Финк Арсовски, Ж. (2013) Сборник упражнений по синтаксису русского языка. Zagreb: FF press. | |
| Dopunska literatura: | |
| Barić i dr. (2005) Hrvatska gramatika, (dio Sintaksa: str. 391–599). Zagreb: Školska knjiga. Katičić, R. (2002) Sintaksa hrvatskoga književnog jezika. Zagreb: HAZU – Globus. Вагнер, В.Н. (2005) Синтаксис русского языка как иностранного и его преподавание. М.: Изд. «Флинта», Изд. «Наука». Русская грамматика (1980), том II , Синтаксис,. М.: Наука. Синтаксис современного русского языка (2009) под ред. С.В. Вяткиной. СПб: СПбГУ; М.: Академия. | |
| Studentske obaveze: | Redovito pohađanje nastave; priprema i aktivno sudjelovanje u nastavi. Redovito pisanje domaćih zadaća (5). |
| Način provjere znanja: | Pozitivno ocijenjena dva kolokvija tijekom semestra u službi su pismenog ispita. Preduvjeti za pristupanje kolokvijima su: redovito pohađanje nastave, redovito obavljanje svih praktičnih zadataka tijekom semestra i predane domaće zadaće (5). |
| Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kolegija: | Anketa Filozofskog fakulteta i anketa Sveučilišta u Zagrebu. |
