Glotodidaktika

Nositelj kolegija i izvođač: doc. dr. sc. Marina Jajić Novogradec

ECTS: 5

Status: obavezni

Uvjet za upis kolegija: Metodika nastave ruskoga jezika u ljetnom semestru

Oblik nastave: 2 sata predavanja

Jezik: ruski

Praćenje uspješnosti rada: pismeni i usmeni ispit

Cilj kolegija: objasniti osnovne koncepte teorije nastave stranih jezika s naglaskom na ruski jezik; opisati temeljne postavke teorije nastave stranih jezika s dijakronijskog i sinkronijskog stajališta; identificirati osnovne procese poučavanja ruskoga kao stranog jezika i koristiti se odgovarajućim strategijama poučavanja

Ishodi učenja:

Studenti će na kraju kolegija moći:

  • objasniti glavne aspekte pristupa nastavi stranih jezika s dijakronijskog i sinkronijskog stajališta
  • definirati pojam komunikacijske kompetencije
  • objasniti ulogu učeničkog međujezika za razumijevanje nastavnoga procesa
  • interpretirati različite pristupe organizaciji jezičnoga materijala u nastavi ruskoga kao stranog jezika
  • analizirati nastavne materijale u nastavi ruskoga kao stranog jezika s obzirom na različite metode poučavanja
  • objasniti proces poučavanja jezičnih vještina
  • identificirati i razlikovati funkcije različitih uloga nastavnika i učenika u nastavnom procesu
  • pripremiti, provesti i prezentirati istraživanje odabranog aspekta nastave ruskoga kao stranog jezika
  • izraziti kritičko razumijevanje relevantne stručne literature na ruskom jeziku i opisati sadržaj drugima
  • aktivno sudjelovati u diskusijama, prihvaćati komentare o svome radu i izraziti otvorenost prema stavovima i idejama drugih

Način rada:

Studenti će se kontinuirano pripremati za sate i interaktivno sudjelovati u nastavi. Izmjenjivat će se metode izlaganja i zajedničkog rada na prezentiranju određene teme.

Program kolegija po temama:

MjesecNastavne jedinice
Listopad1. Uvod u nastavni plan i program
2. Teorija nastave stranih jezika kao disciplina
3. Glotodidaktika kao interdisciplinarna znanost
4. Znanstvene teorije i metode učenja stranih jezika
5. Povijesni pristup poučavanju stranih jezika 1
6. Povijesni pristup poučavanju stranih jezika 2
7. Razvoj nastave stranih jezika u okviru lingvističkih i psiholingvističkih modela 70-ih god. 20. stoljeća
8. Pristup, metoda, tehnika rada u nastavi stranih jezika
9. Principi glotodidaktike  
 Studeni10. Ciljevi i zadaće nastave stranih jezika s naglaskom na ruski kao strani
11. Učenje i poučavanje ruskoga kao stranog jezika
12. Suvremeni pristup poučavanja stranih jezika s naglaskom na ruski
13. Nastavni plan i program ruskoga jezika; analiza potreba
14. Uloga nastavnika u procesu učenja stranog jezika
15. Uloga učenika u procesu učenja stranog jezika
16. Upravljanje razredom
17. Poučavanje jezičnih vještina 1
18. Poučavanje jezičnih vještina 2
19. Komunikacijska kompetencija
20. ZEROJ
Prosinac21. Samostalnost u učenju
22. Ocjenjivanje i samoocjenjivanje
23. Jezični portfolio
24. Jezični materijali
25. Strategije učenja i poučavanja ruskoga kao stranog jezika  
 Siječanj26. Nastava usmjerena na učenika – ishodi učenja
27. Međujezik i analiza pogrešaka
28. Učeničke pogreške i mogućnosti njihova ispravljanja
29. Jezik za posebne potrebe
30. Metodologija istraživačkog rada u nastavi ruskoga kao stranog jezika    

OBAVEZNA LITERATURA:

Лебдинский, С.И., Гербик, Л.Ф., Методика преподавания русского языка как иностранного, учебное пособие (электронная версия), 2011

Московкин Л.В., Щукин, А.Н. Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного. – М.: “Русский язык” Курсы, 2012

Пассов Е.И., Кузовлева Н.Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования. – М.: “Русский язык” Курсы, 2010

Шаклеин, В.М., Русская лингводидактика: история и современность, учебное пособие (электронная версия), 2008

Jajić Novogradec, M. (2024). Psiholingvistički pogled na ovladavanje engleskim i ruskim leksikom u okvirima individualne višejezičnosti. Zagreb: FF Open Press.

Petrović, E. (1998). Teorija nastave stranih jezika . Zagreb: Školska knjiga.

Skljarov, M. (1993). Teorija i praksa u nastavi stranih jezika . Zagreb: Školske novine.

Vilke, M. (1977). Uvod u glotodidaktiku. Zagreb: Školska knjiga

DOPUNSKA LITERATURA:

Čurković-Kalebić, S. (2003). Jezik i društvena situacija . Zagreb: Školska knjiga.

Mihaljević Djigunović, J. (1998). Uloga afektivnih faktora u učenju stranoga jezika . Zagreb: Filozofski fakultet.

Vrhovac, Y. (2000). Govorna komunikacija i interakcija na satu stranoga jezika . Zagreb: Naklada Ljevak.

Журналы: Русский язык за рубежом, Strani jezici (odabrani članci)