Nositelj kolegija i izvođač: doc. dr. sc. Marina Jajić Novogradec
ECTS: 5
Status: obavezni
Uvjet za upis kolegija: Metodika nastave ruskoga jezika u ljetnom semestru
Oblik nastave: 2 sata predavanja
Jezik: ruski
Praćenje uspješnosti rada: pismeni i usmeni ispit
Cilj kolegija: objasniti osnovne koncepte teorije nastave stranih jezika s naglaskom na ruski jezik; opisati temeljne postavke teorije nastave stranih jezika s dijakronijskog i sinkronijskog stajališta; identificirati osnovne procese poučavanja ruskoga kao stranog jezika i koristiti se odgovarajućim strategijama poučavanja
Ishodi učenja:
Studenti će na kraju kolegija moći:
- objasniti glavne aspekte pristupa nastavi stranih jezika s dijakronijskog i sinkronijskog stajališta
- definirati pojam komunikacijske kompetencije
- objasniti ulogu učeničkog međujezika za razumijevanje nastavnoga procesa
- interpretirati različite pristupe organizaciji jezičnoga materijala u nastavi ruskoga kao stranog jezika
- analizirati nastavne materijale u nastavi ruskoga kao stranog jezika s obzirom na različite metode poučavanja
- objasniti proces poučavanja jezičnih vještina
- identificirati i razlikovati funkcije različitih uloga nastavnika i učenika u nastavnom procesu
- pripremiti, provesti i prezentirati istraživanje odabranog aspekta nastave ruskoga kao stranog jezika
- izraziti kritičko razumijevanje relevantne stručne literature na ruskom jeziku i opisati sadržaj drugima
- aktivno sudjelovati u diskusijama, prihvaćati komentare o svome radu i izraziti otvorenost prema stavovima i idejama drugih
Način rada:
Studenti će se kontinuirano pripremati za sate i interaktivno sudjelovati u nastavi. Izmjenjivat će se metode izlaganja i zajedničkog rada na prezentiranju određene teme.
Program kolegija po temama:
| Mjesec | Nastavne jedinice |
| Listopad | 1. Uvod u nastavni plan i program 2. Teorija nastave stranih jezika kao disciplina 3. Glotodidaktika kao interdisciplinarna znanost 4. Znanstvene teorije i metode učenja stranih jezika 5. Povijesni pristup poučavanju stranih jezika 1 6. Povijesni pristup poučavanju stranih jezika 2 7. Razvoj nastave stranih jezika u okviru lingvističkih i psiholingvističkih modela 70-ih god. 20. stoljeća 8. Pristup, metoda, tehnika rada u nastavi stranih jezika 9. Principi glotodidaktike |
| Studeni | 10. Ciljevi i zadaće nastave stranih jezika s naglaskom na ruski kao strani 11. Učenje i poučavanje ruskoga kao stranog jezika 12. Suvremeni pristup poučavanja stranih jezika s naglaskom na ruski 13. Nastavni plan i program ruskoga jezika; analiza potreba 14. Uloga nastavnika u procesu učenja stranog jezika 15. Uloga učenika u procesu učenja stranog jezika 16. Upravljanje razredom 17. Poučavanje jezičnih vještina 1 18. Poučavanje jezičnih vještina 2 19. Komunikacijska kompetencija 20. ZEROJ |
| Prosinac | 21. Samostalnost u učenju 22. Ocjenjivanje i samoocjenjivanje 23. Jezični portfolio 24. Jezični materijali 25. Strategije učenja i poučavanja ruskoga kao stranog jezika |
| Siječanj | 26. Nastava usmjerena na učenika – ishodi učenja 27. Međujezik i analiza pogrešaka 28. Učeničke pogreške i mogućnosti njihova ispravljanja 29. Jezik za posebne potrebe 30. Metodologija istraživačkog rada u nastavi ruskoga kao stranog jezika |
OBAVEZNA LITERATURA:
Лебдинский, С.И., Гербик, Л.Ф., Методика преподавания русского языка как иностранного, учебное пособие (электронная версия), 2011
Московкин Л.В., Щукин, А.Н. Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного. – М.: “Русский язык” Курсы, 2012
Пассов Е.И., Кузовлева Н.Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования. – М.: “Русский язык” Курсы, 2010
Шаклеин, В.М., Русская лингводидактика: история и современность, учебное пособие (электронная версия), 2008
Jajić Novogradec, M. (2024). Psiholingvistički pogled na ovladavanje engleskim i ruskim leksikom u okvirima individualne višejezičnosti. Zagreb: FF Open Press.
Petrović, E. (1998). Teorija nastave stranih jezika . Zagreb: Školska knjiga.
Skljarov, M. (1993). Teorija i praksa u nastavi stranih jezika . Zagreb: Školske novine.
Vilke, M. (1977). Uvod u glotodidaktiku. Zagreb: Školska knjiga
DOPUNSKA LITERATURA:
Čurković-Kalebić, S. (2003). Jezik i društvena situacija . Zagreb: Školska knjiga.
Mihaljević Djigunović, J. (1998). Uloga afektivnih faktora u učenju stranoga jezika . Zagreb: Filozofski fakultet.
Vrhovac, Y. (2000). Govorna komunikacija i interakcija na satu stranoga jezika . Zagreb: Naklada Ljevak.
Журналы: Русский язык за рубежом, Strani jezici (odabrani članci)
