Poetika pamćenja

Naziv kolegija: Poetika pamćenja

Ime nastavnika: dr. sc. Danijela Lugarić Vukas, izv. prof.

Status kolegija: izborni

Jezik: ruski i hrvatski

Oblik nastave: predavanje (2 sata) i seminar (1 sat)

Trajanje: 1 semestar (ljetni), 3 sata tjedno

Prostor i vrijeme: petak, 11-12.30 (predavanje); 12.30-13.15 (seminar) – A-118

Broj ECTS bodova: 3

Uvjeti: položen Pregled povijesti ruske književnosti 2

Obaveze studenata:

  • redovito pohađanje nastave (najviše tri izostanka)
  • usmeno izlaganje na odabranu temu, izrada seminarskoga rada
  • ispit (pismeni) na kraju kolegija

Ciljevi kolegija:

Cilj je ovog kolegija na primjerima različitih književnih tekstova osvijestiti i promisliti složene odnose između književnoga stvaralaštva i procesa prisjećanja (pamćenja, sjećanja). Polazi se od teze da je sjećanje / pamćenje s jedne strane ishodište umjetničke kreativnosti (književno stvaralaštvo je samo po sebi oblik prisjećanja), a s druge će se pojam pamćenja pokušati uklopiti u širi kontekst identitetnih politika, gdje Hobsbawmov i Rangerov pojam „izmišljene tradicije“ naglašava konstruiranost povijesnih „kontinuiteta“. Posebno će nas zanimati na koje se načine umjetnički oblikuju ona kulturna pamćenja („mjesta sjećanja“, P. Nora) koja se – zbog svoje „iščašene“, „dislokacijske“ prirode (ona sjećanja koja pojedincu otežavaju svijest o koherentnosti vlastitoga identiteta; sjećanja na djetinjstvo, sjećanja u emigraciji, ratnim uvjetima, logoru itd.) – opiru jednostavnoj i linearnoj narativizaciji. Zanimat će nas također pitanja statusa i funkcije dokumentarističkog u književnoj fikciji koja tematizira prošlost, a ruska književnost će se promatrati u dvostrukosti: kroz njezine globalne/transnacionalne komponente (pamćenje, prošlost i težnja dokumentarizmu obilježja su različitih nacionalnih književnosti, a trauma je postala gotovo hegemonijski diskurz koji omogućuje autentificiranje i validaciju suvremenih formi subjektivnosti), ali i lokalne (koliko je rusku književnost moguće povezati s globalnim suvremenim strujanjima intelektualnih značenja i praksi, toliko je ona i lokalna jer je satkana od lokalnih (pri)povijesti, književnih i kulturnih tradicija te, dakako, individualnog i kolektivnog proživljenog, nacionalno specificiranijeg iskustva).

Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu:

Kolegij čini dio izbornosti kolegija iz književnosti na trećoj i četvrtoj godini preddiplomskog studija Ruskoga jezika i književnosti. Uloga je kolegija da, kao jedan od kolegija u izbornoj ponudi, studente upozna s nekim tekstovima iz ruske književne tradicije te im ponudi način čitanja iz vizure problematike pamćenja / sjećanja.

Ishodi učenja:

  1. Osvijestiti i promisliti specifičnost povezanosti književnoga stvaralaštva i kategorije pamćenja u različitim kontekstima.
  2. Steći nova znanja o ruskoj književnosti i kulturi iz aspekta odnosa književnosti i političke povijesti.
  3. Razviti vještine pomnog čitanja književnog teksta na stranome jeziku.
  4. Samostalno odabrati temu seminarskog rada i izložiti je pred studentima na ruskome jeziku.

Korištene metode:

klasično predavanje, diskusije uz pomno čitanje književnih i tekstova kritike, gledanje filmova i video isječaka, izlaganje seminarskih radova, Omega – rad, zadaće i zadaci uz tekst na daljinu

Plan rada po tjednima

1. Uvod. Podjela tema seminarskih radova; dogovor o načinu rada.

2. M. Brkljačić i S. Prlenda: Zašto pamćenje i sjećanje? E. Hobsbawm: Izmišljanje tradicije

3. P. Nora: Između pamćenja i historije. Problematika mjesta. J. Assmann: Kultura sjećanja

4. Ponavljanje teorijskoga dijela. Sumiranje, uvod u analizu književnih tekstova.

5. M. Cvetaeva: Moj Puškin, 1937.

6. V. Šalamov: Kolymskie rasskazy (odabrane priče)

7. L. Šepitko: Kryl’ja, 1966.; P. Čuhraj: Vor, 1997.; Pokajanie, 1984. (filmovi)

8. I. Brodskij: Men’še edinicy, 1976.

9. Suvremena (postsovjetska) književnost i pamćenje – uvod u temu.

10. S. Aleksievič: Vremja sekond-hend; U vojny ne ženskoe lico; Černobyl’skaja molitva (odabrani dijelovi); [K. Balagov: Dylda, 2019. (film)]

11. S. Aleksievič: Vremja sekond-hend; U vojny ne ženskoe lico; Černobyl’skaja molitva (odabrani dijelovi)

12. S. Lebedev: Predel zabvenija

13. G. Jahina: Zulejha otkryvaet glaza

14. M. Stepanova: Pamjati pamjati

15. Zaključci.

Primarni tekstovi:

navedeni u planu rada po tjednima

Sekundarna literatura:

Agamben: Ono što ostaje od Auschwitza, 2008. (dijelovi u čitanci na omegi)

Aristotel: De memoria et reminiscentia // О памяти и припоминании (u čitanci na omegi)

Ž. Benčić: Lica Mnemozine. Ogledi o pamćenju, Zagreb: Naklada Ljevak, 2006. (dijelovi u čitanci na omegi)

Brkljačić i S. Prlenda (ur.). Kultura pamćenja i historija, Zagreb: Golden marketing. Tehnička knjiga, 2006. (dijelovi u čitanci na omegi)

Caruth: The Wound and the Voice (u čitanci na omegi)

Etkind. Warped Mourning. Stories of the Undead in the Land of the Unburied. Stanford: Stanford University Press, 2013.

Hirsch: The Generation of Postmemory (u čitanci na omegi)

Lugarić Vukas: „Moja domovina – SSSR“. Književnost i pamćenje u suvremenom romanu u Rusiji. Zagreb: Disput, 2023.

Rossington; A. Whitehead (ur.) Theories of Memory. A Reader. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Б. В. Дубин: «Кровавая» война и «великая» победа, «Отечественные записки», но. 5., 2004. (u čitanci na omegi)

Н. В. Эппле: Неудобное прошлое. Память о государственных преступлениях в России и других странах. Москва: Новое литературное обозрение, 2020.

П. Рикер: Память, история, забвение, Москва, 2004. (u čitanci na omegi)

С. Ушакин, Е. Трубина: Травма: пункты, Москва, 2009. (u čitanci na omegi)