Književnost i kultura kasnog socijalizma 1 (1953-1968)

Naziv kolegija: Književnost i kultura kasnog socijalizma 1 (1953-1968)

Ime nastavnika: izv. prof. dr. sc. Danijela Lugarić Vukas

Status kolegija: izborni

Jezik: ruski

Oblik nastave: predavanje i seminar

Trajanje: 1 semestar (zimski), 3 sata tjedno

Prostor i vrijeme: srijeda, A-223, 1315-15.45 (predavanje i seminar)

Broj ECTS bodova: 3

Uvjeti: položen Pregled povijesti ruske književnosti 2

Obaveze studenata:

  • redovito pohađanje nastave (najviše tri izostanka)
  • usmeno izlaganje na odabranu temu, izrada seminarskoga rada
  • kolokvij; ispit (pismeni) na kraju kolegija

Ciljevi kolegija:

Kolegij se bavi kulturom i književnošću tzv. kasnog socijalizma (razdoblje nakon Stalinove smrti). Studente će se upoznati s nekim od ključnih književnih tekstova prvog razdoblja kasnog socijalizma (do 1968.), među kojima i s djelima nobelovaca B. Pasternaka, A. Solženicyna i M. Šolohova. Posebna će se pozornost dati specifičnostima sovjetskoga / ruskog modela kasnog socijalizma, koji je bitno obilježen pregovaranjem i/ili rušenjem mitova nastalih tijekom prve polovice 20. stoljeća, poput mita o novom sovjetskom čovjeku, „svijetloj budućnosti“, Velikom Ocu-vođi, majci-Domovini, velikoj pobjedi tijekom Domovinskog rata i novom, solidarnom besklasnom društvu, na čije mjesto dolaze novi mitovi, prije svega mit o socijalizmu „s ljudskim licem“, novom „jednostavnom sovjetskom čovjeku“, mladima kao društvenoj snazi iznimne vrijednosti i utjecaja, individualizmu i Zapadu kao „imaginarnom Drugom“.

Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu:

Kolegij čini dio izbornosti kolegija iz književnosti na trećoj i četvrtoj godini preddiplomskog studija Ruskoga jezika i književnosti. Uloga je kolegija da, kao jedan od kolegija u izbornoj ponudi, studentima omogući snalaženje u ruskoj književnosti i kulturi 20. i 21. stoljeća te ih detaljnije upozna s ključnim predstavnicima, književnim i kulturnim tekstovima u razdoblju od 1953. do 1968.

Metode podučavanja:

klasično predavanje, diskusije uz pomno čitanje književnih tekstova i filmova, medijski sadržaji, izlaganje seminarskih radova / eseja, Power Point prezentacije

Ishodi učenja:

1. opisati i komentirati kulturne, društvene i povijesne procese u SSSR-u i Ruskoj Federaciji

2. kritički prosuđivati književno-teorijsku i književno-povijesnu građu i argumentirano obrazložiti valjanost teksta iz područja ruske književnosti i kulture

3. sintetizirati bitno u tekstu i integrirati postojeća znanja u novi tekst

4. procijeniti vlastite interese i kompetencije i odabrati odgovarajuća područja za nastavak obrazovanja

Plan rada po tjednima:

1. Uvod

2. Kulturna atmosfera „jugovine“. Ideja socijalizma „s ljudskim licem“ (sovjetska „lenjinijana“ – novi sovjetski mit o novom junaku). I. Erenburg, V. Pomerancev i O. Berggol’c o književnosti i umjetnosti: umjetnik kao samostalni i nezavisni istraživač stvarnosti.

N. Zabolockij: Ottepel’ (1953)

V. Pomerancev: Ob iskrennosti v literature (1953)

3. Status i sudbina socrealističke poetike nakon Stalinove smrti 1953. i Hruščevljeve kritike „kulta ličnosti“ 1956. Temeljne tendencije u kulturi kasnog socijalizma. (Novi) mitovi (novog) tipa jednostavnog sovjetskog čovjeka: mladost, individualizam, Zapad. Šezdesetaši – nova generacija sovjetske inteligencije. Novi estetski principi.

Film: Ja šagaju po Moskve (red. G. Daneli, 1963)

4. Žanr autorske pjesme. Bulat Okudžava. Arbat kao „mikrodomovina“ i kao etičko središte svijeta.

Poezija Bulata Okudžave.

5. „Proza u trapericama“. Novi tip mladog refleksivnog pripovjedača. Proza o mladima i za mlade. Stil kao iskaz bunta i društvenoga protesta. Elementi opozicije prema proizvodnome romanu socrealizma; Zapad kao „imaginarno Drugo“; grad kao poprište reprezentacije novih mitova (moda urbane mladeži).

Vasilij Aksenov: Kollegi (1960)

6. Oživljavanje socrealističke koncepcije ličnosti. „Jednostavni sovjetski čovjek“ kao nositelj moralnih ideala. Žanr „monumentalne pripovijesti“. Tema sjećanja na Drugi svjetski rat.

Mihail Šolohov: Sud’ba čeloveka (1956-1957)

7. Drugi svjetski rat na filmu.

Film: Ballada o soldate (red. G. Čuhraj, 1959)

Film: Letjat žuravli (red. M. Kalatozov, 1957)

8. Poetika Aleksandra Solženicyna. Nova koncepcija „jednostavnog sovjetskog čovjeka“. Dokumentarizam umjetničke proze. Gulag. Kronotop logora.

Aleksandr Solženicyn: Odin den’ Ivana Denisoviča (1962)

9. Solženicyn i Šalamov.

Aleksandr Solženicyn: Odin den’ Ivana Denisoviča (1962)

Varlam Šalamov: Nagrobnoe slovo, Sentencija i Perčatka iz: Kolymskie rasskazy (1954-1962)

10. Uvod u čitanje romana Doktor Živago Borisa Pasternaka.

11. Boris Pasternak: Doktor Živago, 1957.

12. Sovjetski Savez očima Hollywooda.

Film: Doktor Živago (red. D. Lean, 1965)

Literatura

Obavezna:

književni predlošci, filmovi (navedeno pod nastavnim jedinicama)

Izborna:

Čuprinin, S. I. 1989. Ottepel’: 1953-1956. Stranicy russkoj sovetskoj literatury. Moskva.

Flaker, A. 1983. Proza u trapericama. Zagreb: SNL.

Gorusch, A. E.; Koenker, D. P. (ur.) The Socialist Sixties. Crossing Borders in the Second World. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

Jurčak, A. 2017. Èto bylo navsegda, poka ne končilos’. Poslednee sovetskoe pokolenie. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.

Kremencov, L. P. (ur.). 2002. Russkaja literatura XX veka. V dvuh tomah. Tom 2: 1940-1990-e gody. Moskva: Academia.

Lebina, N. B. 2015. Povsednevnost’ èpohi kosmosa i kukuruzy: destrukcija bol’šogo stilja. Leningrad 1950-1960-e gody. Sankt-Peterburg: Pobeda.

Lejderman, N. L. i Lipoveckij, M. N. 2003. Sovremennaja russkaja literatura 1950-1990- e gody. T. 1. Moskva.

Načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kolegija:

Anketa Sveučilišta u Zagrebu i anketa Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu