Metodika nastave ruskoga jezika

Naziv kolegija: Metodika nastave ruskoga jezika

Nositelj kolegija: prof. dr. sc. Željka Čelić

Izvođač: dr. sc. Marina Jajić Novogradec, v. asist.

ECTS: 5

Status: obvezatni

Uvjet: položeni ispiti iz Glotodidaktike i Usvajanja stranog jezika

Oblik nastave: 2 sata seminara

Jezik: ruski

Način rada: Na nastavi će se izmjenjivati individualni rad studenta, rad u paru i rad u skupini, studenti će se kontinuirano pripremati za seminare i interaktivno sudjelovati na nastavi.

Praćenje uspješnosti rada: redoviti dolasci na seminar, kontinuirana priprema i aktivno sudjelovanje na nastavi, individualna pisana priprema nastavnog sata, samostalno izvođenje nastavnog sata

Ispit: nema, ocjena na temelju rada na satu, kratkih prezentacija, seminarskih radova, dnevnika prakse i održanog oglednog sata

Cilj kolegija: uvidjeti složenost procesa metodike nastave ruskog kao stranog jezika, objasniti suštine metodičkih sustava, metoda, oblika, znanstvenih postupaka i sredstava učenja, razviti sposobnosti planiranja, pripreme i provođenja nastavnog sata, utvrditi kriterije odabira nastavnih materijala za ciljanu skupinu i vještinu analize pripreme i izvedbe nastavnog sata

Ishodi učenja:

Studenti će na kraju kolegija moći:

  • opisati glavne aspekte pristupa nastavi stranih jezika
  •  razviti različite pristupe organizaciji jezičnoga materijala i analizirati ih s naglaskom na ruski kao strani jezik
  • razlikovati i analizirati procese poučavanja jezičnih vještina
  • uočiti i razlikovati funkcije različitih uloga nastavnika u nastavnom procesu     
  • razviti sposobnost kritičkog razumijevanja relevantne stručne literature na ruskom jeziku i prezentacije sadržaja drugima
  • razvit će sposobnost sudjelovanja u diskusijama, prihvaćanja komentara o svome radu i otvorenosti prema stavovima i idejama drugih
  • razvit će vještinu rada u timu

Program kolegija po temama:

Nastavne jedinice:
1. Metodika kao teorija i praksa nastave stranih jezika
2. Planiranje nastavnog gradiva (godišnji i tematski plan; analiza nast. programa za ruski jezik – praktično)
3. Priprema za sat; prikaz ili analiza sata
4. Struktura sata ruskog jezika kao stranog za OŠ i SŠ
5. Priprema za sat za odrasle na tečajevima str.jez.(prva etapa nastave)
6. Planiranje sata; početak nastavnog sata; struktura sata
7. Klasifikacija i vrste vježba
8. Analiza jezične, govorne i govornojezične vježbe u udžbenicima
9. Praktična priprema vježba; izbor situacijske vježbe na različitim etapama sata poučavanja str. jez. 10. Funkcija, cilj i karakter pismene vježbe
11. Nastavnikovo davanje uputa; vrste uputa
12. Kontroliranje, provjeravanje i vrednovanje znanja, vještina i navika učenika u procesu učenja jezika; kriteriji ocjenjivanja,  pisanje diktata (vrijednost diktata, vrste)
13.Upravljanje razredom, organiziranje razredne interakcije na satu
14. Grupiranje učenika, snage i slabosti grupnog rada i rada u paru
15.Metodika korištenja auditivnih vježbi (Slušanje s razumijevanjem)
16. Praktična priprema autentičnih tekstova za slušanje i priprema raznih testova
17. Vrste čitanja i razumijevanje pisanog teksta
18. Metodika nastave slavenskih leksika i frazeologije
19. Interakcija učenja stranih leksika, fonetike i gramatike, vrste vježbi
20. Metodika proučavanja gramatičkog sustava; teorijska i praktična gramatika
21. Strategije objašnjavanja značenja leksičkih jedinica i gram. struktura
22. Postavljanje pitanja: vrste pitanja, odabir vrsta pitanja
23. Osposobljavanje učenika za govornu komunikaciju na str.jez.
24. Razvijanje vještine pisanja
25. Autentičnost tekstova
26. Kulturološki aspekt metodike nastave str. jez.
27. Izvođenje simuliranog nastavnog sata 1
28. Izvođenje simuliranog nastavnog sata 2
29. Analiza provedenih etapa sata
30. Analiza Dnevnika vođenja prakse

OBAVEZNA LITERATURA:                 

  • Акишина, А.А., Каган, О.Е., Учимся учить – для преподавателя русского языка как иностранного – М.: “Русский язык” Курсы, 2002
  • Балыхина, Т.М., Методика преподавания русского языка как неродного, нового –М.: Издательство Российского университета дружбы народов, 2007
  • Лебeдинский, С.И., Гербик, Л.Ф., Методика преподавания русского языка как иностранного, учебное пособие (электронная версия), 2011
  • Московкин Л.В., Щукин, А.Н. Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного. – М.: “Русский язык” Курсы, 2012
  • Пассов Е.И., Кузовлева Н.Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования. – М.: “Русский язык” Курсы, 2010

DOPUNSKA LITERATURA:

  • Jajić Novogradec, M. (2024). Psiholingvistički pogled na ovladavanje engleskim i ruskim leksikom u okvirima individualne višejezičnosti. https://doi.org/10.17234/9789533791418
  • Čurković-Kalebić, S. (2003). Jezik i društvena situacija . Zagreb: Školska knjiga.
  • Mihaljević Djigunović, J. (1998). Uloga afektivnih faktora u učenju stranoga jezika . Zagreb: Filozofski fakultet. 
  • Skljarov, M. (1993). Teorija i praksa u nastavi stranih jezika . Zagreb: Školske novine.
  • Vrhovac, Y. (2000). Govorna komunikacija i interakcija na satu stranoga jezika . Zagreb: Naklada Ljevak.
  • Журналы: Русский язык за рубежом, Strani jezici (odabrani članci)