Analiza djela iz ruske književnosti 2

Naziv kolegija: Analiza djela iz ruske književnosti 2 (2025./2026.)

Ime nastavnika: dr. sc. Jasmina Vojvodić, red. prof. (nositelj); Petra Grebenac, asist. (izvođač)

Status kolegija: unutarnja izbornost

Jezik: hrvatski i ruski

Oblik nastave: seminar (2 sata)

Trajanje: 1 semestar (zimski), 2 sata tjedno

Prostor i vrijeme

Broj ECTS bodova: 3

Uvjeti: položen kolegij Uvod u studij ruske književnosti 2

Obaveze studenata

  • redovito pohađanje i praćenje nastave (najviše 3 izostanka)
  • pripreme za seminar, čitanje ponuđenih predložaka, redovito izvršavanje radnih obaveza (domaće zadaće) 
  • sudjelovanje u diskusijama, interpretacijama i radu na tekstovima tijekom nastave

Ciljevi kolegija:

Upoznavanje s obilježjima lirsko-epskih književnih vrsta i njihovim osnovnim komponentama.  Ovladavanje osnovnim pojmovima teorije lirsko-epskih književnih vrsta i alatima za analizu lirsko-epskih tekstova (s posebnom pažnjom na njihovim govornim instancijama). Osposobljavanje za analizu lirsko-epskog teksta praktičnom primjenom stečenih znanja (rad na konkretnim poetskim tekstovima iz različitih razdoblja razvoja ruske književnosti). 

Ishodi učenja: 

  1. definirati lirsko-epske književne vrste i nabrojati njihova osnovna obilježja
  2. prepoznati i definirati osnovne komponente balade i poeme 
  3. analizirati i interpretirati obilježja govornih instancija i primijeniti književno-znanstvene termine na ruskom jeziku
  4. pomno čitati balade i poeme na ruskom jeziku 

Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu:

Kolegij nudi teorijsko, metodološko i književnopovijesno znanje potrebno za pomnu analizu balade i poeme iz različitih razdoblja razvoja ruske poezije i njima pripadajućih poetika. 

Snalaženje u literaturi i terminologiji, pripremanje za samostalnu analizu balade i poeme. 

Korištene metode:

podučavanje, raspravljanje, korištenje rječnika, leksikona, analiza teksta, close reading

Plan rada  po tjednima za Uvod u studij ruske književnosti 

1. Nastavna jedinica

Upoznavanje s radom. 

2. Nastavna jedinica

Lirsko-epska poezija. Definiranje pojma i obilježja. Analiza teksta. 

3. Nastavna jedinica

Balada i poema. Izdvajanje i preciziranje komponenti. Rad na konkretnim primjerima. 

4. Nastavna jedinica

Govorne instancije u lirsko-epskoj poeziji. Rad na konkretnim primjerima. 

5. Nastavna jedinica

Ruska romantičarska lirsko-epska poezija. Čitanje i analiza teksta. 

6. Nastavna jedinica

Ruska romantičarska lirsko-epska poezija. Čitanje i analiza teksta.

7. Nastavna jedinica

Ruska romantičarska lirsko-epska poezija. Čitanje i analiza teksta.

8. Nastavna jedinica

Ruska modernistička lirsko-epska poezija. Čitanje i analiza teksta.

9. Nastavna jedinica

Ruska modernistička lirsko-epska poezija. Čitanje i analiza teksta.

10. Nastavna jedinica

Ruska modernistička lirsko-epska poezija. Čitanje i analiza teksta.

11. Nastavna jedinica

Suvremena ruska lirsko-epska poezija. Čitanje i analiza teksta.

12. Nastavna jedinica

Suvremena ruska lirsko-epska poezija. Čitanje i analiza teksta.

13. Nastavna jedinica

Suvremena ruska lirsko-epska poezija. Čitanje i analiza teksta.

14. Nastavna jedinica

Analiza domaćih zadaća. Diskusija. 

15. Nastavna jedinica

Ponavljanje znanja stečenog na kolegiju. Diskusija. 

Literatura

Primarna: 

odabrani književni tekstovi  

Sekundarna: 

Gudkova, S. i E. Nazarova. 2021. „Žanr ballady v literaturnom processe XVIII-XX vv.: genezis, ètapy stanovlenija, žanrovye osobennosti“. U: Osobennosti razvitija žanra ballady v otečestvennoj poèzii 1990–2000-h gg. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija. 

Popović, T. 2010. Poema ili moderni ep. Beograd: Službeni glasnik. (odabrana poglavlja) 

Izborna:

Azarova, N; K. Korčagin, D. Kuz’min, V. Plungjan. 2016. Poèzija. Učebnik. Moskva: OGI.

Balžalorsky Antić, V. 2022. The Lyric Subject: A Reconceptualization. Berlin: Peter Lang. 

Bogomolov, N. 2004. Ot Puškina do Kibirova: stat’i o russkoj literature, preimuščestvenno o poèzii. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie. 

Brojtman, S. 1997. Russkaja lirika XIX – načala XX veka v svete istoričeskoj poètiki. Sub”ektno-obraznaja struktura. Moskva: Izdatel’stvo RGGU.

Culler, J. 2015. Theory of the Lyric. Cambridge, London: Harvard University Press.

Flaker, A. 1965. „Književno djelo Vladimira Majakovskog“. U: V. Majakovski, Na sav glas, pjesme i poeme, Zagreb: Matica hrvatska: 385-404.

Flaker, A. 1976. Stilske formacije. Zagreb: Liber.

Gasparov, M. 2001. O russkoj poèzii: analizy, interpretacii, harakteristiki. Sankt-Peterburg: Azbuka.

Gudkova, S. i E. Nazarova. 2021. Osobennosti razvitija žanra ballady v otečestvennoj poèzii 1990–2000-h gg. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija. 

Hühn, P. 2005. „Plotting the Lyric: Forms of Narration in Poetry“. U: Theory into Poetry, New Approaches to the Lyric. Ur. E. Müller Zettelman et. al., Amsterdam, New York: Brill: 147-172.

Jurić, S. 2024. Pjesma, priča, poema. Zagreb: Matica hrvatska. 

Kukulin, I. 2019. Proryv k nevozmožnoj svjazi: stat’i o russkoj poèzii. Moskva, Ekaterinburg: Kabinetnyj učenyj.

Lejderman, N. i M. Lipoveckij. 2008. Russkaja literatura XX veka (1950–1990). Tom 1. Moskva: Akademija. 

Lejderman, N. i M. Lipoveckij. 2008. Russkaja literatura XX veka (1950–1990). Tom 2. Moskva: Akademija.

Lauer, R. 2009. Povijest ruske književnosti. Zagreb: Golden marketing.

Lotman, J. 2001. Struktura umjetničkog teksta. Prev. S. Veršić. Zagreb: Alfa.

Lotman, J. 2011. O poètah i poèzii. Analiz poètičeskogo teksta. Stat’i i issledovanija. Zametki, recenzii, vystuplenija. Sankt-Peterburg: Iskusstvo-SPb.

Poema u hrvatskoj književnosti: problem kontinuiteta, Komparativna povijest hrvatske književnosti XVII. Ur. C. Pavlović et al. Split – Zagreb 2015. 

Tomaševski, B. 1999. Teorija književnosti. Tematika. Prev. J. Užarević. Zagreb: Matica hrvatska.

Užarević, J. 1991. Kompozicija lirske pjesme (O. Mandeljštam i B. Pasternak). Zagreb: ZZK.

Užarević, J. 2020. Ruska književnost od 11. do 21. stoljeća. Zagreb: Disput.

Weststeijn, W. G. 1989. „Lirski subjekt“. U: Pojmovnik ruske avangarde. Sv. 6. Ur. A. Flaker i D. Ugrešić. Zagreb: ZZK: 95–118.

Wolf, W. 2005. „The Lyric: Problems of Definition and a Proposal for Reconceptualization“. U: Theory into Poetry: New Approaches to the Lyric. Ur. Eva Müller-Zettelmann, Margarete Rubik. 21–56.

Načini praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kolegija:

Anketa Sveučilišta u Zagrebu i anketa Filozofskog fakulteta